8.8.2010

Lopullinen reitti 2010


Joitakin vinkkejä ja linkkejä Norjan laivoilla ja busseilla matkustamisesta pyörän kanssa:

Kantosiipialus Hurtigbåt liikennöi suurimpien kaupunkien välillä arkipäivisin säännöllisesti ja viikonloppuisin harvemmin. Hurtigbåtiin pyörä talutetaan suoraan aluksen vastaanottoaulaan ja parkkipaikka on siellä minne pyörä mahtuu. Vastaanotossa sanellaan nauhuriin nimi ja määränpää tai vaihtoehtoisesti tiedot kirjataan paperille (Alta-Hammerfest) nimi, kansalaisuus, sukupuoli ja ikä. Maksu suoritetaan matkan aikana. Kahvilassa on yleensä ostettavissa kahvia ja vohveleita sekä grillattuja nakkisämpylöitä. Veolia-transport.no 

Hurtigruten alukset  liikennöivät kerran päivässä etelästä pohjoiseen ja pohjoisesta etelään, pysähtyen määrätyissä satamakaupungeissa. Satamassa ei yleensä ole terminaalia lipun ostoon tai laivan odotteluun, lippu ostetaan laivassa. Joissakin satamissa saattaa löytyä pieni odotushuone kahviautomaatin kera. Pyörän kanssa ensiksi laskeudutaan autokannelle josta saa maihinnousukortin, kortin kanssa siirrytään infoon suorittamaan maksu. Pyörästä kertyy hinnaston hintaan lisämaksua puolet autopaikan hinnasta. Hurtigrutenin sivuilla voi myös perehtyä aluksiin ja tarkastaa mikä laiva on liikenteessä ko. päivänä. Hurtigruten aikataulut
    
Autolautoilla maksu suoritetaan lauttaan mennessä. Pyörä parkeerataan lautan etunokkaan seinää vasten, joten kiinnitysnaruja on hyvä olla mukana. Lautoilla on myös kahvila vaikka matka saattaa olla vaivaiset 30 minuuttia, poikkeuksena tosin Gryllefjord-Andenes (2h) jossa ei ole kahvilaa eikä edes juoma-automaattia. Gryllefjordissa onneksi on ruokamarketti jossa on hyvä täydentää eväsvarastoa.

Linja-autoaikataulut on hyvä myös tarkistaa netistä tai paikallisessa turisti-infossa. Paikallisbussien tavarasäilöt on minimaaliset ja pyörän mahtuminen kyytiin on kyseenalaista. Norjalaiset bussikuskit ovat kyllä ystävällisiä ja avuliaita pyörämatkailijoita kohtaan, mahduttaessaan pyörän ja laukut pieneen tavarasäilöön. Nordkinnhalvoyalla bussien tavarasäilöt on tilavat, bussi nimittäin on puolikas bussi ja peräosa on rekka-auto nostohisseineen.

Eskelisen lapinlinjat  on jo tutuksi tullut moneen kertaan. Eihän pohjoisen retket olisi mitään ilman Eskelistä. :) Aikatauluihin kannattaa perehtyä, sillä muutamat vuorot on voimassa vain kiireimmän sesongin, esimerkiksi Kautokeino-Alta. Eskelinen poimii matkalaisen kyytiin bussipysäkeiltä tienvarresta, vaikka kyseessä on pikalinja, joten kyytiin pääsee aivan leirintäalueiden risteyksistä. Pohjoisessa on yleensä ollut tavarasäilössä hyvin tilaa pyörälle, Rovaniemen juna-asemalla saattaa olla tunkua.

7 kommenttia:

  1. Kiitos Anja tästäkin reissukertomuksesta. Kieltämättä tämä innosti vähän samaan tapaan kuin Lofoottien turneesi aikaisemmin. Saa nähdä pitääkö meidänkin lähteä tuo Nordkapp jossain vaiheessa katsastamaan :)

    VastaaPoista
  2. Totta ihmeessä Nordkappissa pitää jokaisen pyöräretkeilijän käydä! :)

    VastaaPoista
  3. Hepsan; Laitoin linkkisi esille blogiini, mukavasti kerrot ja valokuvaat reissujasi jään odottamaan jatkoa ;)

    VastaaPoista
  4. Kiitos, kiitos! :) Ja kiitos upeista kuvistasi blogissasi! Helpottavat (tai pahentavat) jatkuvaa reissukaipuuta. :)

    VastaaPoista
  5. Heps olet näköjään siellä Irlannissa, en löytänyt blogista kommentointi osiota joten tämän kautta lähentän sinne aurinkoisia kelejä.

    VastaaPoista
  6. Kiitos Ari! Ja kiitos kun huomautit tuosta kommenttikentän puuttumisesta. En ymmärrä miksi se ei näy? Yleensä sen pitäisi näkyä automaattisesti. Tutkin asiaa.

    VastaaPoista
  7. Heps taas... olen näköjään matkalla, mutta sinne ei voi kommentoida;)

    VastaaPoista